BLOG - VÝŽIVOVÉ PORADENSTVÍ

Základní pravidla racionálního stravování

Stanislava Miková | 24.2.2013

ZÁKLADNÍ PRAVIDLA RACIONÁLNÍHO STRAVOVÁNÍ:

 

  1. Konzumujte výživnou a pestrou stravu především rostlinného původu, méně pak potravin živočišného původu. Je třeba konzumovat různé druhy stravy, protože neexistuje jediný druh, který by nám zajistil všechny potřebné živiny.

 

  1. Nepodceňujte četnost jídla, dodržujte 5 denních dávek, nevynechávejte snídani a snažte se dodržovat ve stravování pravidelnost.

 

  1. Konzumujte chléb, obiloviny, těstoviny - nejlépe ve formě celozrnných výrobků, neloupanou rýži natural nebo brambory.

 

  1. Konzumujte různé druhy zeleniny a ovoce, nejlépe čerstvé a z místní produkce, a to několikrát denně (alespoň 400 g zeleniny a 200 g ovoce denně).

 

  1. Konzumujte kvalitní bílkoviny (libová masa, ryby, mořské plody, drůbež, zvěřinu, luštěniny, celozrnné obiloviny, příp. rostlinné alternativy masa - sójové maso, tofu, seitan, šmakoun).

 

  1. Konzumujte nízkotučné mléko a jeho produkty (kefír, kyselé mléko, jogurt a sýr), které mají nízký obsah tuku i soli.

 

  1. Konzumaci jednoduchých cukrů omezte na minimum. Nezapomínejte na skrytý cukr v hotových potravinách a nápojích!

 

  1. Volte stravu s nízkým obsahem soli. Celkový příjem soli by neměl přesahovat jednu čajovou lžičku denně (6 g), včetně soli obsažené v koupených hotových produktech.

 

  1. Vyhýbejte se alkoholu.

 

  1. Jídla připravujte úpravou dušením, pečením nebo vařením v páře - snižujete tak podíl přidaných tuků, olejů, soli a cukrů.

zpět na seznam článků